Motocykly v Čechách
Utlumení mýto výroby v Československu
Československo, bylo mezi válkami velkým pojmem ve výrobě aut i motocyklů. Značky jako Jawa, nebo ČZ a Laurin a Klement s mnoha dalšími, byly nositeli těch nejpokrokovějších řešení a mnohdy byly uplatněny patenty, nad kterými žasnul, celý svět. Úspěchy sklízely naše motocyklové značky i na poli sportovním a jména našich závodníků znal, celý motocyklový svět. Navzdory ničivým válkám, naši inženýři i v těžkých válečných časech nespali a dále tajně pokračovali ve vývoji našich motocyklů.
Tyto motocykly, po druhé světové válce diktovaly trendy v motocyklovém průmyslu a v některých sportovních odvětvích dominovaly takovým způsobem, že to bylo pro konkurenci přímo dehonestující. Například v plochodrážním motocyklovém sportu, ovládla JAWA z továrny v Divišově, na dlouhé desetiletí a úspěch byl možný pouze na motocyklu této značky. Stejně tak v závodech terénních enduro motocyklů, hrály JAWY a motocykly ČZ první ligu a mnoho našich úspěchů v největším motocyklovém enduro svátku, před érou dálkových rallye, tedy šestidenní.
Celý svět s úžasem a nechápavým uznalým pokyvováním sledoval, jak v malé zemi uprostřed Evropy, vznikají takto skvělé motocykly a neméně skvělí jezdci. Samostatnou kapitolou, byly výkony našeho hrdiny Františka Šťastného v nejsledovanější motocyklové disciplíně a to v Mistrovství světa silničních motocyklů, kde na své Jawičce válcoval ty největší jména světového motosportu. Bohužel doktrína vládnoucí Komunistické strany Československa o tom, že socialistický pracující, nebude jezdit do práce na motocyklu, zastavila další vývoj našich klenotů na světovém trhu a v tomto odvětví jede vlak inovace, velmi rychle a na nás dobrovolně uvolněný světový trh se vrhla Japonská a Evropská konkurence.
Našim pracovníkům v moto průmyslu, nezbylo, než dodávat více a více zastaralé stroje a dříve námi obsazené prestižní trhy se začaly měnit v trhy méně náročné a rozvojové. Je nutno podotknout, že oč byly tyto trhy méně náročné na inovativní řešení, o to byly náročnější na trvanlivost a odolnost, no řekněme si i blbuvzdornost. Tomuto naše, sice koncepčně zastaralé, ale vycházející z ověřené geniální konstrukce, jak rámů, tak vzduchem chlazených motorů, vyhovovaly beze zbytku. V zemích, jako je Indie, nebo postsovětské republiky, jsou naše motocykly dodnes v provozu a mají zde nesmrtelné jméno.